23 nov. 2009

Lagerrensning

we were leaving confusion and nonsense behind and performing our one and noble function of the time, move
Jack Keruac, On the Road

Föreställ dig följande: Du sitter fängslad på livstid i en avlägsen fångkoloni. Från din lyckliga stjärna har det fallit ner precis den terräng du helst skejtar. Det och en gammal uttjänt skateboard som är motsatsen till allting du någonsin velat åka på. Nu erbjuder en fångvakt att smuggla in en enda sak till dig och din skateboard. Vad väljer du? En bräda? Nya hjul? Truckar? Griptape? Dubbla raiser-pads? Eller ett stickerpack till en ny lucka?

Vilken är den viktigaste delen på en skateboard? Det är en dum fråga eftersom en skateboard är slimmad till att bestå av enbart nödvändiga delar. Men man har ju ändå preferenser.
Det är mycket fokus på brädor, hjul och truckar. De syns och de slits. De uppenbara, yttre delarna. Men det är faktiskt de inre, rörliga delarna som gör en skateboard till ett precisionsinstrument, i all sin enkelhet.

Det är främst två sorters komponenter som överför tyngd och energi i en set-ups inre dynamik: kullager och bushings. Motsvarigheten till senor, brosk och ledband - mjukdelarna som måste vara smorda och smidiga för att musklerna ska styra skelettet inom hudens gränser.

Om urethan är något av det bästa som hänt skateboard, måste kullagret vara en av de absoluta förutsättningarna till att börja med. Och kombinationen av de två är förstås skälet till att den lilla leksaken blivit ... en så stor leksak. Och vem som helst, som sysslat det minsta med mekanik eller har en praktisk slutledningsförmåga över pre-operationell nivå, borde känna till att kullager ska vara rengjorda från smuts och insmorda med fett för att fungera optimalt och slitas minimalt. Så här kan det gå till.



1. Instrumenten på operationsbordet


Allt du behöver:
* Sax
* Wettexduk (disktrasa)
* Elektronikskruvmejsel eller annat spetsigt men inte vasst föremål
* Liten plastbehållare med plats för 8 st kullager
* Smörjfett
för kullager (finns i skateboardbutiker)
* Avfettare (ej med på bilden)

Det finns många olika sorters avfettare, som T-sprit, ren bensin eller Aceton. Jag snubblade över Sonax Motorrens på Claes Ohlson. Funkar utmärkt.

2. Skit inte där du äter


Håll isär skitiga grejer och rena ytor, där du ska pilla med rengjorda kullager. Jag tänker inte snacka avjonisering och dammfria miljöer, men du kan ju undvika att lägga din lunchmacka i patientens öppna operaionssår.

3. Lyft på ringen


Öppna kullager genom att sticka in ett spetsigt, men inte vasst, föremål innerst i ringen och lyft försiktigt. Här finns två saker att se upp med. För det första att inte skada gummit. För det andra att inte böja skyddsringen. Under gummit döljer sig en metallring som är lätt att knögla till, men desto svårare att få plan igen. Det här är en av dessa situationer där våldsprincipen slår tillbaka mot dig själv - det är du som ska sy ihop patienten efter ingreppet, så lägg ett snyggt snitt!

4. Grovgörat


Lägg de öppna lagerna i en plastbehållare och ha på måttligt med fettlösare; det här är en miljöbov och det behövs inte mycket. Medan lagerna ligger i badet, klipper du en wettexduk (disktrasa) i två delar - en remsa och ett stort stycke. Blöt remsan och torka av ringarna. När du är färdig med ringarna, gör rent hjulen närmast axeln, eftersom många lager är öppna på insidan och därmed känsliga för smuts från hjulets "insida". Och nej, det går inte lika bra med toalettpapper som består av komprimerade fibrer och finkornigt damm. Skölj till sist ur lagerna under rinnande vatten.

5. På torken


Låt lager och ringar torka på wettexduken. För att skynda på processen kan man slå lagerna lätt mot duken. Med tryckluft på burk går det att få lagerna torra på nolltid.

6. Exakt dosering


Släpp ner två droppar smörjolja i varje lager och snurra så att oljan sprids i lagret. Och nej, det blir inte bättre med tre droppar, då kommer lagret att läcka olja och dra till sig smuts. Och nej, det är inte bättre med bara en droppe, då kommer lagret att torka ut snabbare och du måste göra om alltihop snart igen.

Två droppar, snurra lite och så på med ringen!

Tryck tillbaka ringen med hela tummen, så att trycket fördelas jämnt över ringen. Om någon bit av ringens gummi inte sluter tätt intill kanterna, peta det på plats med en nagel. Håll varje lager mellan tummen och pekfingret och känn att det rullar utan motstånd.

7. Utskrivning


Tryck tillbaka, skruva på och rrrulla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar