26 nov. 2009

Gummischwung






If a suspension bushing is bad, it can result in erratic steering and ... a creaking and popping noise when turning. A good suspension will reduce body flex and roll through turns and help to ensure a smooth operation

www.cartechautoparts.com


Det finns några fasta variabler som bestämmer hur en bräda svänger. Förhållandet mellan hanger och baseplate är en. Truckens bredd en annan. Och hjulbasen ytterligare en. De är inte så mycket att göra åt när man väl har en set-up som funkar. Visst kan man gå upp eller ner i hjulbas, men det kan kännas som ett stort steg. För att inte tala om att byta truckfabrikat eller -bredd.


Fjädring och gummibussningar på en bitchin' Camaro '69

Sedan har vi finliret. En sväng är inte bara summan av olika vinklar och hjulens bana mot underlaget. Känslan i svängen kommer lika mycket av motståndet i truckarna. Varje hjulupphängning med rörliga delar behöver ha någon form av dämpning. På en bil finns både fjädrar och gummibussningar för att låta hjulen röra sig i höjd- och sidled, i förhållande till chassit. På en skateboard finns (enligt standardlösningen) bara plats för bussningarna.


Utfyllnad

De bushings som kommer med standardtruckar är som de där papperstussarna i visningsexemplar av väskor och skor. De får produkten att hålla formen i skyltfönstret. Det är skrattretande att märken som Independent säljer såna props-gummin i olika färger och hårdheter, som att det vore ett attraktivt tillbehör. Men det är klart, utan tillgång till alternativa lösningar får man ta vad som finns. Det har gett upphov till kreativa lösningar. Många har behållit sina gamla bushings när de bytt truckar, eftersom det tagit så lång tid att köra in dem. En annan lösning har varit att såga eller fila ner bushings, eftersom de ofta varit alltför höga och hårda för att låta truckarna bli mjuka och svänga lätt. "Loose 'em up" har ibland varit lättare att säga än att genomföra i praktiken.


Ett par nutida Bennett-truckar levererades med de här gobitarna, 
som verkar vara i 88A-urethan eller liknande.

Det är klart, det har väl alltid funnits alternativ för den som sett sig omkring. Doh-doh's och Khiro har funnits länge och till longboards och slalombrädor finns idag hur många olika lösningar som helst. Problemet är att såna bushings haft den klassiska cylindriska formen.


Bones HardCores - Soft, Medium & Hard

Jag slutade slita mitt hår över stela, gnisslande, spruckna Independentgummin först när Bones HardCore Bushings dök upp i min skatebutik. De finns i tre olika hårdheter, har en bra gummiblandning och är konformade, med ett högre gummi vid basen och ett lägre för toppen. De ser ut som vanliga streetbushings men har en genomtänkt design och fungerande material. Jag erkänner villigt att jag fastnade för Bones när de kom och att jag inte upplevt något behov av att undersöka andra alternativ sedan dess. Men jag tycker att du ska kolla runt och skriva en kommentar här nedan om vad du hittar! Bekvämlighet och ohämmad vana hör till våra värsta fiender.


Mjuka gummin både uppe och nere ger miminalt 
motstånd och truckar som svänger även mitt i
smällkalla vintern.
Det större gummit (nederst i bild) belastas mera
än det mindre. Därför kan det vara bra att ha
ett hårdare gummi mot baseplaten, som hangern
kan vila på.



Det fina med Bones är att de har en hård inre kärna som löper genom typ halva gummit. Det gör att de yttre ändarna är stabila och slittåliga, medan delarna som ligger skyddade mot hangern, är mjuka och formbara. Styrsel i fästena och mindre motstånd närmast hangern - genialt!



Hård kärna genom halva gummit, ger styrsel
i ändarna och maximalt flexibilitet närmast hangern 

Bonesgummina kommer i tre olika hårdlekar, vilket möjliggör olika kombinationer av motstånd, uppe och nere, fram och bak. Att ställa in dämpningen i ett par truckar har mycket gemensamt med att stämma en gitarr. Då är det tur att vi har mer än en sorts sträng att ta till. En enkel princip för att uppnå balans mellan stabilitet och schwung är att montera hårdare bushings närmast brädan och truckens baseplate, och mjukare bushings närmast hjulen och marken. Det kan även funka med samma hårdhet uppe och nere, men mjukt nere och hårt uppe har hittills aldrig funkat för mig.


Bones HardCore Medium uppe och nere, 
för en truck utan krusiduller, på en bred 80-talsplanka

Sedan har vi de olika skolorna om hårdhet på truckar fram respektive bak. Jag vet att det finns de som kör med lös truck bak och hårdare fram. Och kanske följer det någon logik som kommer med k-grinds och nosemanuals, inte vet jag. Men för mig har det alltid varit självklart att ha motstånd och stabilitet bak, där jag har mest vikt och kraft, och där jag står på five-0's och manuals. Framtrucken däremot visar vägen och ska vara mjuk och go, så att brädan är snabb in i svängen. Men, som sagt, här rör det sig om tycke och smak.



En klassiker med Tracker-truckar; baseplate i plast.
Originalgummina var trasiga på den här, så gamla Indys
fick duga. Ett sånt här åk ska knarra, svänga ryckigt 
och ibland fastna mitt i en sväng. Det var så det var. Då.

Och till sist: Missa inte studien "How the Materials of Bushings Affect a Skateboard's Turning Performance" från California State Science Fair 2008. Ett vetenskapligt experiment om egenskaperna hos Doh-doh's med olika durometer. Vi ses i laboratoriet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar